22 februari 2015

En helg i Köpenhamn

Gårdagens utflykt till Köpenhamn började på akvariet Blå planeten.Vi kom strax innan de öppnade, så det hade inte hunnit bli så lång kö än som tur var. Vi gick ett par timmar och kollade på alla djur och barnen tyckte det var kul, och vi också så klart.

Färgerna på fiskar och koraller är ju magiska...

Vi avrundade med lite fika i cafeterian. Här valde vi en perfekt tid för fika. När vi fikat en liten stund, då bara vällde det in folk som skulle äta. Bra flyt, skönt att slippa den långa kön....

Vi körde sedan vidare in till Köpenhamn. Vi strosade runt ett tag, men efter några butiker kände vi att lunch hägrade.Vi passerade Café Norden, här har jag ätit ett antal gånger och jag gillar det stället skarpt, men ibland får man kanske vidga sina vyer och testa något nytt. :)

Vi hamnade på ett mysigt typiskt danskt smörrebröd ställe, och fick nog det sista bordet på restaurangen. Vilket flyt igen!
Här njöt vi lääänge med god mat och dryck och barnen ritade på pappersduken.
Smarrigt, mysigt och trevligt!

Vi gick ännu en runda på stan och kollade några affärer, bland annat Illum Bolighus.
Här finns många vackra saker att titta på, och många designprylar.

Bland annat den klassiska kotten lampan av Louis Poulsen för ca 190 000:-

Eller lite roliga lampor, den till höger är gjord av blyertspennor.

Eller dessa i kopparfärg...

Vi trampade vidare till Lego butiken, och här fanns många roliga saker att testa...

Och i Disneybutiken fanns ännu mer kul...

Vädret var som sagt inte så trevligt att strosa för länge i, så vi landade senare på Café Vivaldi. Ett mysigt ställe med fullt av folk i blandade åldrar.

Eftersom vi fick så bra platser var vi först inne på att äta kvällsmat här, men vi beslutade oss för att testa en trevlig Indisk restaurang, Guru på Rådhusplatsen.

Även här hade vi flyt och fick det sista stora bordet. Vi åt jätte god men ganska stark mat, och barnen gillade det också. Jag tyckte om stilen på inredningen, det passade bra in där.

Efter en mysig och kul dag och kväll sa vi hej till våra vänner. Vi hade nämligen bokat övernattning på ett hotell intill och vännerna bestämde sig för att åka hem. Vi var ganska trötta så vi somnade nog ganska fort allihop.

En klassisk hotellfrukost med Nutella på mackan får man ju inte missa - mums!
Efter en sen frukost och en liten tur på stan begav vi oss hemåt.

Hoppas ni får en mysig söndag!