25 mars 2015

Våffeldagen





Vet ni varför man äter våfflor på våren? Jo, förr i tiden, efter vinterns ruskmörker, så fanns det åter större tillgång till både ägg och mjölk.
Men varför äter man våfflor just på Jungfru Marie Bebådelsedag?
Man kan spåra firandet av Jungfru Marie Bebådelsedag så långt tillbaka som 500 efter Kristus. Man firar den 25 mars, vilket är nio månader före jul och Jesus födelse. Kyrkligt är dock Marie Bebådelsedag numera en flytande helgdag som inträffar på närmaste söndagen kring 25 mars, det vill säga någon gång mellan 22-28 mars. Förr kallades Maria även för "Vår Fru" och därför kallas även Jungfru Marie Bebådelsedag för "Vårfrudagen". Att det sedan blev "våffeldagen" tror man vara ett hörfel, "Vårfru" blir lätt "våfflor". Detta kan vara en förklaring till varför man i Skåne ställde sig frågande till våfflelätandet, där "Vårfrudagen" hette "Fruedag" från danskan och inte språkligt påminner om våfflor på samma sätt.


Så i eftermiddags åt vi så klart nygräddade våfflor med vispgrädde och sylt här hemma. Super smarrigt! 

Vi hade även våfflor på jobbet idag,  "grädda din egen belgiska våffla" och fyll på med dina favoriter. Ett super trevligt initiativ tycker jag, men tyvärr kunde jag inte smaka, för jag var hemma med dottern som har ont i halsen.  
Men det gick ju bra att fika hemma istället.

  














Åh, visst är vita tulpaner vackert?! 
Några mammor från dotterns klass var hos mig i måndagskväll. Vi träffades för att planera en aktivitet nu i vår med klassen och jag och en mamma till är klassmammor. Jag bjöd på ost och kex- mm. och lite vin också faktiskt (ja, varför inte en måndag?).  Då fick jag dessa fina tulpaner. 



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...