22 september 2016

Vegetariskt gott alternativ




I veckan testade vi något nytt som förrätt. Vi gjorde vegetarisk gratäng med Orzo mix. 
Jag har aldrig testat denna grynblandning, men det var riktigt gott. Jag tror inte det är fel att äta lite mer vegetarsikt och dra ner på köttet. Jag mår i alla fall inte bra av att äta för mycket kött, så detta känns bra för mig.  
Här nedan kan du se receptet på gratängen vi gjorde.

4 personer (som middag)
Jag gjorde hälften och hade som förrätt

1 pkt Orzo mix (Zeta hade vi)
2 st burkar Körsbärstomater a 400 g (Zeta)
1/2-1 Morot
1/2 rödlök
1 hackad vitlök
10 st basilikablad strimlade
2 msk olivolja
2 st Mozzarella i tärningar
salt & peppar

Gör så här:
Koka ihop Orzo-mixen i en rymlig kastrull med 1 liter vatten i ca 10 min. Låt rinna av i ett durkslag och häll därefter Orzo mixen i en bunke.
Tomatsåsen gör du så här: Värm olivoljan i en stekpanna och häll i de strimlade grönsakerna. När de är gyllenbruna häller du i tomaterna. Låt småputtra i minst 30 min. Häll såsen i bunken med orzo-mixen och rör om, salta o peppra. 
Varva orzo-mixeni lager ett par ggr med tärnad ost i 4 st ugnssäkra formar. Baka i ugnen i 180 gr i ca 20 minuter. Låt svalna i 10 minuter. 

Smaklig spis!
  




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...