5 februari 2017

Tips på god kycklingrätt




Då var denna helgen snart slut... den har rullat på med lite av varje. Trots att vädret inte varit så kul har jag varit ute både igår och idag. Det blev en ganska lång promenad med dottern igår (hon på cykel), och en lång runda idag. Det gäller ju bara att klä sig rätt, då är det skönt att komma ut och njuta av lite frisk luft. Efteråt känns det så skönt, med lite röda kinder och trötta ben.


Igår hade vi goda vänner på middag, och fick då denna vackra bukett. Det var ganska länge sedan vi sågs, så det var såklart extra kul att träffas. 

 Till kvällens middag testade jag ett recept jag fått av en kollega. 
Det var verkligen en maträtt i min smak, och enkelt att laga. 
Sött och salt med lite sting. Super smarrigt!

Receptet hittar du längre ner om du vill testa...





SÖTSALT KYCKLINGPASTA

Recept till 4 pers.
300 g Tagliatelle
600 g kycklinglårfilé
1 tsk salt + 2 krm salt
2 krm + 1 krm nymald svarpeppar
1 dl japansk soja
1 dl mörk sirap
1 msk smör
1 kruka basilika
 2 vitlöksklyftor
1 röd chili, t.ex spansk peppar
3 msk olivolja
1/2 dl pinjenötter
parmesanost
Rucola


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Putsa kycklinglårfiléerna och krydda med salt och peppar.
Bryn kycklingen i smör i en stekpanna.

2. Blanda soja och sirap. Lägg kycklingen i ugnsfast form och häll över soja- och sirapsblandningen. Tillaga mitt i ugnen ca 20 min. tills innertemperaturen är 70 grader.

3. Hacka basilikan. Skala och finhacka vitlöken. Kärna ut och hacka chilin. Blanda hacket med olja. Krydda med 2 krm salt och 1 krm peppar. 

4. Koka pastan. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna. Blanda pastan med olivolje/basilikablandningen.
Riv parmesanosten

5.Lägg rucola i botten på ett stort fat. Lägg på pastan och toppa med kyckligen. Garnera med basilika. Servera med pinjenötter, parmesan och sky från kycklingen. 



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...